CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 6, 2009

GASTRIK

seseorg yg menghidap penyakit pedih ulu hati atau dlm istilah perubatan disebut `penyakit peptik ulser' sering mengalami pedih ulu hati...
ia kerap berlaku dlm keadaan perut yg kosong terutama pd lewat mlm atau awal pg.
kepedihan yg dialami oleh pesakit adalah berbeza,tetapi berada dlm lingkungan sakit sedikit hingga sakit yg teruk berdasarkan tahppenyakit yg dihidapi.Biasanya apabila pedih ulu hati menyerang..kebanyakan pesakit akan segera mkn atau minum sesuatu sperti susu atau makanan lain utk melegakn kepedihan ini.Apabila muntah...kita akn merasa lega...
Selain pedih ulu hati...pesakit akan merasa sebu pd bhgian atas perut.Mereka juga akn mengalami jeluak atau sedawa.Ada juga kes yg teruk pesakit akn membuang air besar yg cair.
Penyakit peptik ulser ini adalah disebabkan oleh asid di dlm sistem penghadaman perut.Ia merangkumi penyakit `duodenal ulser',`gastrik ulser' dan `refluck oesophagitis'.
Ia berpunca dr asid yg merosakkn dinding perut.
Sebahagian pesakit mempunyai kuman `helicobacter pylori' dalam perut mereka yg bertindak melemahkan pertahanan dinding perut drpd ancaman asid.
Kompilasi yg mungkin berlaku terhadap pesakit adalah pendarahan,kebocoran dinding perut dan stenosis iaitu perut sumbat.Semua kompilasi ini adalah ditahap teruk dan boleh mengancam nyawa.
dapatkan rawatan segera kiranya anda mengalami simptom2 tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...